برج خنك كننده برج خنك كننده .

برج خنك كننده

نكات مهم خريد برج خنك كننده

در مطلب پيش رو به بررسي نكات مهم خريد برج خنك كننده مي پردازيم، از آن جا كه برج خنك كن يا cooling tower يكي از پر استفاده ترين دستگاه هاي صنعتي و تاسيسات مي باشد، بنابراين نياز است تا قبل از اقدام به خريد، نكاتي را از جمله نوع و كيفيت، لرزش و صدا، خدمات و تعميرات كولينگ تاور را مد نظر قرار دهيد در صورتيكه اگر هر كدام از اين نكات قبل از خريد مورد بررسي قرار نگيرد ممكن است در هنگام بهره برداري از برج خنك كن مشكل آفرين شود و اصلاح آن در برخي اوقات غير ممكن و هزينه بر خواهد بود.

نكات مهم خريد برج خنك كننده: خارجي يا ايراني

كولينگ تاور يك دستگاه با عملكرد و كانيزم ساده مي باشد كه تجهيزات مكانيكي پيشرفته و يا تكنولوژي خاصي ندارد، در نتيجه ساخت آن در داخل كشور امكان پذير است. در حال حاضر تعداد بسيار زيادي از شركت هاي داخلي اين محصول را توليد و عرضه مي نمايند. نمونه هاي خارجي به دليل محدوديت هاي واردات در حال حاضر تنها از كشور چين وارد مي شوند كه علاوه به صرف هزينه هنگفت واردات هيچ گونه مزيت به نوع ساخت داخل كشور ندارند، در نتيجه خريد برج خنك كن ساخت داخل كشور پيشنهاد مي شود.

كيفيت را فداي قيمت ارزان برج خنك كننده نكنيد

اشاره كرديم كه كولينگ تاور ساخت داخل بهترين گزينه مي باشد اما مانند همه توليدات داخلي ميان شركت هاي مختلف كيفيت متفاوت است، هدف خريد محصولي با كيفيت و با قيمت مناسب است، در پروسه انتخاب پيشنهاد مي شود كيفيت را فداي قيمت نكنيد. از آنجا كه استحكام بدنه برج خنك كن بسيار حائز اهميت است نمونه هاي ارزان قيمت آن داراي بدنه با ضخامت كمتر و كيفيت مواد اوليه به كار رفته پايين مي باشد، لذا در طول بهره برداري دستگاه با مشكلات نشت آب و ترك بدنه مواجه مي گردد. الكتروموتور برج خنك كن همواره در معرض رطوبت قرار دارد، نياز است كه الكتروموتور در مقابل شرايط آب و هوايي عايق باشد، بر اين اساس محافظت IP55 از برند هاي معتبر پيشنهاد مي گردد.

پكينگ ها يا سطوح انتقال حرارت داخل دستگاه بايد از جنس پي وي سي نسبتا مرغوب باشد، اگر انواع پكينگ برج خنك كننده كيفيت لازم را نداشته باشد به مرور خورد شده و به همراه رسوب وارد سيستم لوله كشي مي شود. ساخت قطعات با كيفيت بالاتر نيازمند هزينه بيشتر سازنده مي باشد كه منجر به افزايش قيمت محصول خواهد شد.

كليه قطعات فلزي اعم از ساپورت ها و نگه دارنده ها بايد گالوانيزه گرم باشد وگرنه زنگ زده و دچار فرسودگي مي شود. ساير تجهيزات شامل فن، كاهنده دور، سيستم توزيع آب و ... بايد از حداقل استاندارد هاي ساخت برخوردار باشد تا در طول عملكرد دچار مشكل نشود. دوران گارانتي قطعات از ديگر فاكتور هاي مهم مي باشد كه مي توان آن را مد نظر قرار داد.

اهميت خدمات پس از فروش برج خنك كننده

از آنجا كه برج خنك كن به صورت متناوب و فصلي نيازمند خدمات و نگهداري مي باشد اطمينان حاصل نماييد كه شركت سازنده قادر به ارائه خدمات پس از فروش مناسب باشد. قطعات برج خنك كننده به طور مداوم در تماس با آب و رطوبت هستند، همچنين به دليل گردش آب، دستگاه رسوب بسيار زيادي مي گيرد، خدمات پس از فروش خوب و پشتيباني سريع باعث دلگرمي خواهد بود.

سپردن محاسبات ظرفيت برج خنك كن به كارشناس

از آنجا كه بسياري از شركت هاي سازنده برج هاي خنك كن را به ظرفيت هاي اسمي به فروش مي رسانند حتما اطمينان حاصل كنيد كه ظرفيت برج خنك كننده پاسخگوي نياز باشد. توجه داشته باشيد كه هنگامي كه يكدستگاه برج خنك كننده خريداري مي شود هزينه هاي جانبي زيادي از جمله ساخت فوندانسيون، لوله كشي، خريد پمپ و تجهيزات لوله كشي و ... را در بر دارد، لذا در صورتي كه دستگاه به درستي انتخاب نشود علاوه بر هزينه جايگزيني كولينگ تاور تمام تجهيزات ديگر نيز بايد جايگزين شود كه بسيار سنگين خواهد بود، بر اين اساس پيشنهاد مي گردد حتما از ظرفيت دستگاه با توجه به نياز خود اطمينان حاصل كنيد كه اين مستلزم مشاوره با مهندسان با دانش فني لازم است.

لرزش و صداي برج خنك كننده اتفاقي قابل پيشگيري

در ساختمان هاي مسكوني يا تجاري، صدا و لرزش برج خنك كننده عامل آزار دهنده اي مي باشد كه براي ساكنين و اطرافيان آلودگي صوتي قابل توجه اي ايجاد مي كند، هنگامي كه برج خنك كننده بروي پشت بام قرار داد شكايت هاي زيادي مخصوصا از ساكنين طبقات بالا در ساختمان هاي مسكوني شنيده مي شود كه نسبت به صدا و لرزش اعتراض دارند، حتي در برخي موارد به دليل تغييرات دما آب لوله ها به دليل انبساط و انقباض موجب ايجاد سر و صدا مي شود. اين مسئله تا حدود بسيار زيادي قابل رفع است، با در نظر گرفتن سنسور دما و اينورتر و سيستم مبتني بر تغيير دور پروانه، مي توان به صورت قابل ملاحظه اي از صدا و لرزش دستگاه جلوگيري نمود.

ذرات خارج شده از برج خنك كننده، قاتل خاموش

نكته اي كه قطعا به گوش شما نخورده است ميزان خطر بالاي استنشاق ذرات ريز پرتاب شده از برج خنك كن مي باشد. آب در تشت برج خنك كن راكد بوده و به دليل دماي بالا مكان مناسب جهت رشد و جمع شدن ميكروب ها و باكتري ها مي باشد، هنگامي كه فن دستگاه روشن مي شود مقداري از باكتري ها همراه با جريان هوا به بيرون از دستگاه پرتاب مي شوند، در ميان اين عوامل بيماري زا، باكتري كشنده اي به نام لژيونلا وجود دارد كه در صورت تنفس وارد ريه ها مي شود. اين باكتري در ريه رشد كرده و موجب سينه پهلو و تنگي نفس مي شود و در افرادي كه سيستم ايمني ضعيف دارند در نهايت منجر به مرگ مي شود.

طبق مقررات سازمان بهداشت جهاني كليه دستگاه هاي برج خنك كن بايد حداقل دو بار در سال به صورت كامل تميز و پاكسازي شود. مي توان در كولينگ تاور از بايوسايد كه يك ماده شيميايي است استفاده نمود تا باكتري و ميكروب ها كشته شوند و اجازه تشكيل پيدا نكنند.

كدام خدمات با سازنده دستگاه است

سازنده برج خنك كننده دستگاه را بايد به صورت كامل مونتاژ نموده و تحويل نمايد، در سايز هاي نرمال دستگاه در كارخانه سازنده ساخته شده و مونتاژ مي شود و سپس براي مشتري ارسال مي گردد، اگر سايز دستگاه بزرگ باشد و قابليت حمل نداشته باشد دستگاه به صورت قطعات به پروژه ارسال مي شود و در محل پروژه مونتاژ و آب بندي مي شود.

برج خنك كننده بايد بروي يك پايه يا فوندانسيون قرار بگيرد، اين فوندانسيون بايد كاملا تراز و مستحكم باشد و در محلي قرار داشته باشد كه هوا آزادانه جريان پيدا كند. ساخت فوندانسيون به وسيله كارفرما انجام مي شود و به عهده شركت تامين كننده برج خنك كن نيست و اين شركت تنها نقشه پايه را در اختيار خريدار قرار مي دهد.

انجام لوله كشي يكي ديگر از اقداماتي است كه به عهده كارفرما مي باشد، لازم است مطابق با سايز و مشخصات فني دستگاه پمپ و تجهيزات انتخاب شود و لوله كشي متناسب با ورودي ها و خروجي هاي دستگاه توسط كارفرما انجام شود. تنها در مدل برج خنك كننده مدار بسته ، پمپ سيركولاسيون مدار دوم بوسيله شركت سازنده تامين مي گردد. خريد پمپ گردش آب در سيستم به عهده كارفرما است، خريد پمپ بايد بر اساس دو عدد افت فشار در مسير لوله كشي و مقدار دبي در حال گذر انجام شود.

در نهايت پس از تكميل لوله كشي، اتصالات و نصب تجهيزات نوبت به استارت سيستم مي رسد كه در اين زمان نماينده شركت سازنده برج خنك كننده مي تواند با هماهنگي قبلي در محل حاضر شود و نسبت به راه اندازي دستگاه اقدام نمايد. برخي شركت هاي سازنده كليه خدمات ثانويه را هم انجام مي دهند كه در اين صورت ايده خوبي خواهد بود تا كل اقدامات را به يك شركت بسپاريد.

آيا مسئوليت تامين شرايط دمايي برج خنك كننده با فروشنده است

اگر در هنگام خريد برج خنك كن مقدار دما و دبي به فروشنده اعلام شده باشد و فروشنده نسبت به تعيين ظرفيت دستگاه اقدام نموده باشد بنابراين مسئوليت تحويل دماهاي مورد نظر در هنگام راه اندازي به عهده فروشنده مي باشد، لازم به ذكر است كه كليه محاسبات دمايي بايد براي شرايط تابستان و زير حداكثر بار انجام شود.اما اگر خريدار خود نسبت به تعيين ظرفيت اقدام نموده باشد هيچ مسئوليتي متوجه فروشنده نخواهد بود، پس مجددا تاكيد مي گردد كه در هنگام تعيين ظرفيت از نظرات كارشناسي استفاده شود و ظرفيت ها بالاتر از نياز انتخاب شود، اين چكيده اي از نكات مهم خريد برج خنك كننده بود.

 

https://badrantahvie.com/important-tips-to-buy-cooling-tower


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۳:۴۴ توسط:بادران موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :