برج خنك كننده برج خنك كننده .

برج خنك كننده

كاركرد برج خنك كننده

كاركرد برج خنك كننده دفع گرما از آب در حال جريان مي باشد، در دستگاه كولينگ تاور آب با هوا تماس پيدا مي كند و دماي آب كاهش مي يابد، اين خنك شدن آب به دليل تبخير بخشي از آب و خروج گرما به صورت بخار مي باشد. برج خنك كن يكي از كليدي ترين بخش هاي كارخانجات، صنايع فولاد، نيروگاه ها و پروسه هاي شيميايي مي باشد. همچنين كولينگ تاور در ساختمان هاي تجاري، مسكوني، فرودگاه ها، بيمارستان ها، هتل ها و مدارس مورد استفاده قرار مي گيرد، به طور دقيق مي توان گفت هر جا كه نياز به خنك كردن آب مي باشد از اين دستگاه استفاده مي شود.

چگونگي كاركرد برج خنك كننده

با رشد جمعيت جهان نياز به كالاهاي مختلف نيز افزايش ياقته است، بنابراين صنعت و توليد در كشورهاي مختلف توسعه يافته است. حاصل فعاليت ماشين آلات و پروسه هاي توليد، ايجاد گرما و حرارت مي باشد. براي كاركرد مداوم و موثر اين تجهيزات و خط هاي توليد، بايد گرما از اين سيستم ها گرفته شود. بهترين، موثرترين و كم هزينه ترين راه حل دفع گرما استفاده از برج خنك كننده مي باشد. امروزه برج خنك كن در بيش از 1500 نوع كارخانه مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد و يكي از پركاربردن ترين تجهيزات در بخش صنعت مي باشد.

در تصوير زير نحوه كاركرد برج خنك كننده نمايش داده شده است، آب گرم وارد دستگاه شده و توزيع مي گردد، همزمان هوا بوسيله فن جريان پيدا كرده و با آب گرم تماس پيدا مي كند و آن را خنك مي كند، آب سرد در نهايت در قسمت تشت دستگاه جمع آوري شده و به سيستم برمي گردد.

 

انواع كولينگ تاور

كولينگ تاور ها در انواع مختلف ساخته مي شوند كه به دسته بندي هاي زير تقسيم مي شوند:

  • جريان طبيعي
  • جريان مكانيكي
  • جريان اجباري
  • جريان القايي
  • جريان مركب

طراحي-كولينگ-تاور

كاركرد برج خنك كننده دفع گرما از آب در حال جريان مي باشد، در دستگاه كولينگ تاور آب با هوا تماس پيدا مي كند و دماي آب كاهش مي يابد، اين خنك شدن آب به دليل تبخير بخشي از آب و خروج گرما به صورت بخار مي باشد.

بهترين متريال براي ساخت برج خنك كن

امروزه برج هاي خنك كن از سه نوع متريال بتن، فلز و يا فايبرگلاس ساخته مي شود، نوع متريال در كاركرد برج خنك كننده اثر گذار نيست و تنها عمر و هزينه نگهداري از آن را تحت تاثير قرار مي دهد. فلز به دليل خوردگي و پوسيدگي عمر كمتري دارد و مي تواند به طور متوسط تا 15 سال مورد بهره برداري قرار گيرد همچنين هزينه نگهداري و تعميرات سالانه آن بسيار بالا مي باشد. در مقابل فايبرگلاس داراي عمر بالاتري مي باشد و نياز به تعميرات بسيار كمتر دارد. از بتن نيز براي ساخت كولينگ تاورهايي با سازه هاي بلند استفاده مي شود.

دليل استفاده از برج خنك كننده

برج خنك كن چون آب گرم را مجددا پس از خنك شدن به گردش در مي آورد، تا 98 درصد در مصرف آب صرفه جويي مي كند. عملكرد برج خنك كننده به هيچ عنوان براي محيط زيست مخرب نمي باشد و حتي يكي از بهترين اشكال به كار گرفتن مكانيزم هاي طبيعي مي باشد، به طوريكه كولينگ تاور با صرف انرژي بسيار پايين، مقدار حرارت بسيار بزرگي را دفع مي كند. اما بايد دقت كرد كه اگر در آب سيستم از مواد شيميايي استفاده مي شود به صورت صحيح مورد استفاده قرار گيرد. براي اقدامات بيشتر، مي توان با استفاده از راه هاي "افزايش راندمان برج خنك كن" و "كنترل هوشمند برج خنك كننده" مصرف انرژي و آب را بهينه كرد.

برخي اصطلاحات مهم كولينگ تاور
  • اپروچ : اختلاف دماي ميان وت بالب محيط و دماي آب سرد خروجي از كولينگ تاور
  • رنج : اختلاف دماي ميان آب گرم ورود و آب سرد خروج از برج خنك كننده
  • بار حرارتي : مقدار حرارت دفع شده از برج خنك كننده به واحد تن تبريد
  • تن تبريد : واحد سنجش توانايي خنك كردن در واحد زمان، برابر 3.5 كيلووات
  • بلودان : مقدار آبي كه از برج خنك كن در حال كار بايد تخليه و با آب تازه جايگزين شود تا ميزان غلظت املاح و رسوب در آب برج خنك كن در حد مورد قبول باقي بماند.
  • دريفت : مقدار آبي كه در حين كاركرد برج خنك كننده به بيرون پرتاب مي شود.
  • آب جبراني : مقدار آب تازه اي كه وارد دستگاه مي شود تا تبخير آب و بلودان را جبران نمايد.

 

https://badrantahvie.com/cooling-tower-function


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۸:۰۰ توسط:بادران موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :