برج خنك كننده برج خنك كننده .

برج خنك كننده

برج خنك كننده فايبرگلاس

برج خنك كننده فايبرگلاس به نوعي از برج خنك كننده گفته مي شود كه در ساخت بدنه آن از جنس فايبرگلاس استفاده شده باشد. امروزه به دليل مزاياي فايبرگلاس، از آن به جاي فلز در ساخت بدنه برج خنك كننده استفاده مي شود، برج خنك كننده فايبرگلاس به دليل جنس بدنه در مقابل رطوبت و نور آفتاب بسيار مقاوم مي باشد به هيچ عنوان دچار زنگ زدگي و يا خوردگي نخواهد شد و در اشكال مختلف اعم از مدور، مكعب و در رنگ هاي متنوع ساخته مي شود. قطعات فايبرگلاس در طول زمان مقاومت و استحكام خود را حفظ كرده و به هيچ عنوان دچار شكست نخواهند شد.

 

فايبرگلاس از رزين و الياف شيشه تشكيل مي شود، بسيار سبك است ( چگالي در حدود 2000 كيلوگرم در مترمكعب ) و  بسيار مستحكم ( در قياس وزني قوي تر از فلز ) است. براي قطعات و دستگاه هايي كه در فضاي آزاد و تحت شرايط آب و هوايي سخت نصب مي گردند بسيار مطلوب است و قابليت ساخت به هر شكل و اندازه را دارد. فايبرگلاس در قياس با فلز و چوب انبساط كمتري و عمر بسيار بيشتري دارد.

 

انواع برج خنك كننده فايبرگلاس

 

برج خنك كننده فايبرگلاس مدور : برج خنك كننده از جنس فايبرگلاس كه به شكل مدور ( بطري شكل ) ساخته مي شود. قطعات بدنه به صورت چند تكه و به وسيله پيچ و مهره متصل مي گردند. اين نوع برج خنك كننده از حدود 40 سال پيش وارد بازار شد ولي به دليل طراحي ضعيف سيستم توزيع آب امروزه كمتر مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

برج خنك كننده فايبرگلاس مكعب: برج خنك كننده از جنس فايبرگلاس كه به شكل مكعب مربع و يا مكعب مستطيل ساخته مي شود. اين برج مي تواند به صورت برج با جريان متقاطع باشد و يا برج با جريان مخالف. برج خنك كننده فايبرگلاس مكعب بخش بيشتري از سهم بازار را در اختيار دارد.

  

در گذشته در ساخت برج خنك كننده از فلز و چوب استفاده مي شد، ولي امروزه به دليل پيشرفت تكنولوژي در ساخت برج هاي خنك كننده از فايبرگلاس و انواع پلاستيك ها استفاده مي شود. مهمترين مسئله در برج خنك كننده وجود رطوبت و خوردگي مي باشد، قطعات به كار رفته طوري انتخاب مي شوند كه در مقابل خوردگي و زنگ زدگي بالاترين مقاومت را داشته باشند. همانطور كه در مقاله قيمت برج خنك كننده به طور مفصل اشاره كرديم مواد خام به كار رفته در ساخت قطعات فايبرگلاس و همچنين ضخامت ساخته شده بسيار اهميت دارد و در صورت عدم رعايت مي تواند تجربه بسيار بدي در استفاده از برج خنك كننده فايبرگلاس به جا بگذارد.

 

در نظر داشته باشيد كه برج خنك كننده فايبرگلاس داراي وزن كمتري نسبت به برج خنك كننده فلزي مي باشد، در استحكام و مقاومت با آن برابري مي كند و در برابر زنگ زدگي و خوردگي به شدت مقاوم مي باشد،برج خنك كننده فايبرگلاس انعطاف پذير و قابل ترميم است و عمر و دوام طولاني تري نسبت به برج خنك كننده فلزي مشابه دارد.

 

در مجموع انتخاب نوع و جنس بدنه برج خنك كننده به عهده كارفرما و براساس معيار هاي مختلف تشخيص داده مي شود، هر كدام از برج هاي خنك كننده كاربرد و استفاده مشخص دارند ولي براي استفاده معمول در كارخانجات برج خنك كننده فايبرگلاس پيشنهاد مي گردد، در رابطه به قيمت و هزينه ها نيز در مقاله قيمت برج خنك كننده توضيحات كامل ارائه شده است. جهت مطالعه بيشتر مي توانيد به " برج خنك كننده گالوانيزه " و " انواع برج خنك كننده " مراجعه كنيد.

 

http://badrantahvie.com/fiberglass-cooling-tower


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۲۰:۵۲ توسط:بادران موضوع:

پكينگ برج خنك كننده

پكينگ برج خنك كننده قسمتي از برج خنك كننده مي باشد كه نقش آن ايجاد حداكثر سطح تماس ميان آب و هوا در طولاني ترين بازه زماني ممكن مي باشد تا بتواند تبخير را به حداكثر رسانده و آب را بيشتر خنك كند. پكينگ برج خنك كننده به عنوان قلب برج خنك كننده شناخته مي شود و در دو مدل اساسي اسپلش ( قطره اي ) و فيلمي طراحي و ساخته مي شود. در طول زمان پكينگ ها از جنس هاي مختلف ساخته مي شدند، قبل تر از چوب اشباع شده استفاده مي شد ولي با پيشرفت تكنولوژي امروزه از پليمر ها استفاده مي شود.

 

انواع پكينگ برج خنك كننده

 

پكينگ فيلمي : نوعي از پكينگ برج خنك كننده مي باشد كه با ايجاد يك لايه نازك سطحي باعث افزايش زمان و سطح تماس ميان آب و هوا مي شود. هر چه سطح آب به وجود آمده بيشتر و نازك تر باشد تبخير بيشتري صورت گرفته و عملكرد برج بهتر مي شود. پكينگ هاي فيلمي در تراكم هاي مختلف ساخته مي شوند ، هر چه تراكم ورق هاي پليمري بيشتر باشد ميزان تبخير و خنك كاري نيز بيشتر خواهد بود. اين تراكم با گام پكينگ كه فاصله چشمه دو ورق مجاور است شناخته مي شود و به طور معمول از 12 ميليمتر تا 30 ميليمتر بسته به نوع كولينگ تاور و كيفيت آب در گردش تغيير مي كند.

  

پكينگ اسپلش : پكينگ اسپلش يا قطره اي نوعي از پكينگ برج خنك كننده مي باشد كه به وسيله قطره قطره كردن آب سطح و زمان تماس ميان آب و هوا را افزايش مي دهد. هر چه قطرات كه به وجود مي آيند ريزتر و كوچكتر باشد مطلوب تر است و ميزان تبخير افزايش پيدا مي كند و عملكرد برج خنك كننده بالاتر مي رود.

 

يكي از مهمترين نكات در طراحي برج خنك كننده انتخاب نوع و حجم پكينگ مورد استفاده در دستگاه مي باشد. عملكرد پكينگ مستقيما بروي راندمان برج خنك كننده اثر گذار است.

 

در طراحي يك برج خنك كننده يكي از مهمترين بخش ها تعيين نوع پكينگ برج خنك كننده و طراحي آن مي باشد ، راندمان پكينگ برج خنك كننده مورد استفاده با راندمان برج خنك كننده رابطه مستقيم دارد و در عملكرد دستگاه بسيار تأثير گذار است. جنس پكينگ برج خنك كننده هم بسيار پر اهميت است به شكلي كه پكينگ در طي زمان در تماس آب در گردش دچار مشكل نشود. جهت مطالعه بيشتر به " برج خنك كننده چيست " مراجعه بفرماييد.

 

براي مطالعه بيشتر به مطلب " حوضچه برج خنك كننده " و " چوب اشباع برج خنك كننده " مراجعه بفرماييد.

 

http://badrantahvie.com/cooling-tower-fill-media


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۱۹:۵۱ توسط:بادران موضوع:

محاسبه راندمان برج خنك كننده

محاسبه راندمان برج خنك كننده با اندازه گيري دماي آب ورود و خروج از برج خنك كننده ، ميزان دبي آب و دماي مرطوب به دست مي آيد. هر برج خنك كننده فارغ از سايز و تجهيزات نصب شده بروي آن به ميزاني آب را خنك مي كند كه مي توان به روش هاي مختلف ميزان كارايي و راندمان آن را اندازه گيري نمود. با استفاده از محاسبات برج خنك كننده مي توان ميزان تناژ برج خنك كننده را بدست آورد ، محاسبه راندمان برج خنك كننده نيازمند تجهيزات لازم مي باشد كه شامل سنسور دما و اندازه گير دبي مي باشد كه در اين روش راندمان لحظه اي برج خنك كننده بدست مي آيد.

 

نحوه محاسبه راندمان برج خنك كننده

 

جهت محاسبه راندمان برج خنك كننده ابتدا با استفاده از سنسور جداري يا سنسور مستغرق دماي آب گرم ورود به برج خنك كننده و همچنين ميزان دماي آب سرد خروج از برج خنك كننده را اندازه بگيريد. سپس با استفاده از دماسنج مرطوب ميزان دماي مرطوب محيط را در آن لحظه به دست آوريد. اگر دماسنج مرطوب نداريد يك پارچه نم دار به دور قسمت جيوه دماسنج بكشيد و در مسير هوا قرار دهيد با تخمين خوبي دماي مرطوب به دست مي آيد.

  

حال با استفاده از اندازه گير دبي يا فلومتر ميزان دبي آب در گردش را بدست آوريد. اگر اين وسيله در دسترس نيست با خواندن دبي آب اعلام شده بروي پمپ مقدار آن را بدست آوريد. حال جهت محاسبه راندمان برج خنك كننده اين چهار پارامتر را وارد نرم افزار مخصوص برج خنك كننده وارد نماييد تا ميزان تناژ واقعي را به شما اعلام كند. اگر به نرم افزار مخصوص طراحي دسترسي نداريد با استفاده از نمودار هاي انتخاب برج خنك كننده كه در وب سايت برج خنك كننده مي باشد ميزان تناژ را بدست آوريد. براي محاسبه راندمان برج خنك كننده طرز استفاده صحيح از نمودار ها در همان صفحه توضيح داده شده است. حال با اين اطلاعات مي توانيد كارايي دقيق برج خنك كننده را بدست آورده و محاسبه راندمان برج خنك كننده را انجام دهيد و ميزان تناژ آن را بررسي نماييد.

 

با به دست آوردن دماي ورود و خروج و دبي آب و همچنين دماي مرطوب محيط ، با استفاده از نمودار يا نرم افزار محاسبه راندمان برج خنك كننده را انجام دهيد.

 

در ادامه مبحث محاسبه راندمان برج خنك كننده جهت مطالعه بيشتر مي توانيد به مطلب " طراحي برج خنك كننده " و " راندمان برج خنك كننده " مراجعه فرماييد.

 

http://badrantahvie.com/cooling-tower-efficiency-calculations


برچسب: محاسبه راندمان برج خنك كننده،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۰۶:۱۹ توسط:بادران موضوع: