برج خنك كننده برج خنك كننده .

برج خنك كننده

چيلر و برج خنك كننده

چيلر و برج خنك كننده معمولا در كنار هم در يك ساختمان جهت خنك كردن هوا استفاده مي گردند. تجهيزات اصلي يك سيستم سرمايش عبارتند از : چيلر ، برج خنك كننده ، هواساز ، پمپ . چيلر بسته به نوع آن در موتورخانه و يا پشت بام نصب مي گردد. معمولا چيلر هاي نصب شده در پشت بام به صورت هوا خنك ( يعني به وسيله هوا خنك مي شود ) بوده و چيلر هاي نصب شده در موتورخانه آب خنك ( يعني به وسيله آب خنك  مي شود ) مي باشند. در ادامه مطلب به بررسي نقشچيلر و برج خنك كننده و نحوه كار آن ها مي پردازيم.

 

آشنايي با چيلر و برج خنك كننده

 

اشاره كرديم كه چيلر هم مي تواند با آب و هم با هوا خنك شود ، در حقيقت هر دو عمل خنك كردن چيلر را انجام مي دهند تا چيلر قادر باشد آب سرد ايجاد كند و هواي داخل ساختمان را خنك كند و تنها نحوه عمل كردن آن متفاوت مي باشد.

براي خنك كردن يك ” چيلر آب خنك ” از برج خنك كننده استفاده مي شود. چيلر آب با دماي ۶ درجه سانتيگراد تامين مي كند و به وسيله پمپ به هواساز مي فرستد تا  هواساز با عبور هوا از روي كويل آب سرد ، هوا را خنك كند ، در نهايت آب با دمايي در حدود ۱۲ درجه سانتيگراد هواساز را ترك مي كند.

 

چيلر و برج خنك كننده در كنار هم مي توانند آب با دماي بسيار پايين تامين كنند كه معمولا جهت خنك كردن فضاي داخلي يك ساختمان مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

در سيستم چيلر و برج خنك كننده ، در مدار ديگري آب جريان دارد تا كندانسور را خنك كند و اين گرماي جمع آوري شده را جذب كند. اين آب به وسيله برج خنك كننده خنك مي شود و معمولا از دماي ۳۲ درجه سانتيگراد به ۲۷ درجه سانتيگراد مي رسد. برج خنك كننده معمولا در پشت بام و در فضاي باز قرار گرفته است كه به وسيله فن و ايجاد جريان هوا سطح تماس ميان آب و هوا را افزايش داده از طريق تبخير گرما را به اتمسفر انتقال مي دهد.

چيلر در دو سيستم جذبي و تراكمي ساخته مي شود كه در يك ظرفيت مشخص ، چيلر جذبي به برج خنك كننده با ظرفيت بالاتري احتياج دارد. جهت انتخاب ظرفيت مناسب برج خنك كننده بايد از كاتالوگ چيلر و كاتالوگ برج خنك كننده استفاده كنيم و با استفاده از اصول طراحي برج خنك كننده و تعيين ظرفيت برج خنك كننده به انتخاب سيستم چيلر و برج خنك كننده مي پردازيم.

 

http://badrantahvie.com/chiller-and-cooling-tower


برچسب: چيلر و برج خنك كننده،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۱۸:۴۴ توسط:بادران موضوع:

برج خنك كننده كوره القايي

برج خنك كننده كوره القايي ، برج خنك كننده اي است كه به صورت خاص براي خنك كردن كوره القايي ساخته شده و ضمن رعايت ملزومات كوره القايي براي خنك كردن آن به كار مي رود. كوره القايي يك كوره الكتريكي است كه گرما به وسيله القا به فلز ايجاد مي گردد ، ظرفيت كوره هاي القايي از يك كيلوگرم تا صدها كيلوگرم تغيير مي كند و براي آب كردن فلزات از قبيل آهن ، فولاد ، مس ، آلومينيوم و فلزات گرانبها مورد استفاده قرار مي گيرد. دور تا دور كوره القايي لوله هايي به صورت مارپيچ تعبيه مي شود كه درون آن آب خنك برج خنك كننده كوره القايي به جريان مي افتد و كوره القايي را خنك مي كند.

 

ساختار و ويژگي هاي برج خنك كننده كوره القايي

 

كوره القايي از ديگ گداز غير قابل القا كه با سيم هاي مسي قدرتمند احاطه شده كه انرژي الكتريكي را درون خود به جريان در مي آورند ساخته شده است. اين سيم ها ميدان مغناطيس داخل فلز بوجود آورده و فلز را مذاب مي كنند.

 

دور تا دور ديگ گداز با كوئل هاي خنك كننده پوشيده شده تا دماي ديگ را پايين بياورند. اين آب خنك معمولا به وسيله برج خنك كننده كوره القايي تأمين مي گردد. مزاياي استفاده از كوره القايي در ذوب فلزات عبارتند از : راندمان بالا و صرفه جويي در مصرف انرژي ، فرآبند پاك از نظر زيست محيطي و كاملا قابل كنترل.


برج خنك كننده كوره القايي بايد شرايط خاصي داشته باشد كه عبارتند از :

  1. برج خنك كننده حتما بايد به صورت مدار بسته باشد.
  2. آب درون سيستم بايد آب مقطر بدون سختي و رسوب باشد.
  3. نيازي به تعبيه استخر و يا منبع آب در مسير برج خنك كننده نيست.
  4. برج خنك كننده فضاي كمي بگيرد و قابل جابجايي باشد.
  5. مجهز به سيستم كنترل هوشمند اينورتر جهت كنترل دقيق دماي آب باشد.

 

برج خنك كننده كوره القايي حتما بايد از نوع برج خنك كننده مدار بسته باشد زيرا آب نرم درون مدار بسته رسوب نخواهد گرفت و تجهيزات گران قيمت كوره القايي را دچار مشكل نمي كند. كويل هاي مورد استفاده در برج خنك كننده كوره القايي بايد از نوع مسي باشد تا با توجه به ظريب انتقال حرارت بالا برج خنك كننده فضاي كمتري را اشغال كند. برج خنك كننده كوره القايي ترجيحا بايد به سيستم كنترل هوشمند برج خنك كننده مجهز باشد تا شرايط دمايي كاملا قابل كنترل باشد و در ضمن در مصرف انرژي و آب هم صرفه جويي شود. شركت بادران تهويه صنعت با سالها تجربه مي تواند بهترين مشاور شما در طراحي و ساخت برج هاي خنك كننده جهت خنك كردن كوره القايي باشد ، جهت اطلاعات بيشتر لطفا با كارشناسان شركت تماس حاصل فرماييد.

 

http://badrantahvie.com/induction-furnace-cooling-tower


برچسب: برج خنك كننده كوره القايي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۱۷:۱۱ توسط:بادران موضوع:

تناژ برج خنك كننده

تناژ برج خنك كننده به معني مجموع تن تبريد و ظرفيت خنك كاري يك برج خنك كننده مي باشد. همانطور كه قبلا هم اشاره نموديم يك تن برج خنك كننده برابر ميزان گرماي لازم براي آب كردن يك تن ( ۹۰۷ كيلوگرم ) يخ ۰ درجه به آب ۰ درجه در مدت زمان ۲۴ ساعت مي باشد. يك تن برج خنك كننده برابر ۱۲۰۰۰ Btu/hr يا ۳٫۵ kw مي باشد. بنابراين وقتي اعلام مي شود كه تناژ يك برج خنك كننده برابر ۲۰۰ تن تبريد است يعني برابر ۷۰۰ كيلووات يا ۲۴۰۰۰۰۰ Btu/hr مي باشد. معمولا براي تفكيك و دسته بندي برج هاي خنك كننده از تناژ استفاده مي شود به طور مثال برج خنك كننده MX-100 يعني برج خنك كننده مدل MX با ظرفيت ۱۰۰ تن تبريد است.

محاسبه و بررسي تناژ برج خنك كننده

 

براي محاسبه تناژ برج خنك كننده بايد بررسي كنيم كه اين برج خنك كننده توانايي دفع چه مقدار گرما را دارد. جهت اين منظور دبي آب در گردش در برج خنك كننده ، دماي آب ورود به برج خنك كننده ، دماي آب خروج از برج خنك كننده و همچنين دماي مرطوب محيط كه روش به دست آوردن آن قبلا شرح داده شد را اندازه مي گيريم. حال اين اعداد را يا با استفاده از توابع تعريف شده يا در روش ساده تر با استفاده از نمودار تعيين ظرفيت كه در بحث طراحي برج خنك كنندهتوضيح داده شد و يا با استفاده از نرم افزار برج خنك كننده مقدار دقيق تناژ برج خنك كننده را بدست آوريد.

 

تناژ برج خنك كننده به معني مقدار توانايي دفع گرما مي باشد و واحد آن تن تبريد است.

 

جهت ارزيابي عملكرد برج خنك كننده هميشه بدون در نظر داشتن ابعاد و تجهيزات دستگاه بايد به ميزان تناژ برج خنك كننده دقت كرد و اولين فاكتور مقايسه برج خنك كننده ميزان تناژ آن مي باشد و نام و اعدادي كه بروي دستگاه اعلام مي شود اگر شامل اطلاعات مربوط به تناژ برج خنك كننده نباشد ارزش ندارد و به دليل گمراه كردن خريدار مي باشد. بنابراين در زمان خريد برج خنك كننده حتما تناژ واقعي را از فروشنده بپرسيد و بخواهيد.

 

http://badrantahvie.com/cooling-tower-tonnage

 


برچسب: تن برج خنك كننده،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ آذر ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۵۵:۴۳ توسط:بادران موضوع: