برج خنك كننده برج خنك كننده .

برج خنك كننده

گيربكس برج خنك كننده

 

گيربكس برج خنك كننده براي كاهش دور الكتروموتور برج خنك كننده و انتقال آن به فن برج خنك كننده مورد استفاده قرار مي گيرد. هدف از استفاده از گيربكس برج خنك كننده انتقال نيرو مابين فن و موتور مي باشد و همچنين دستيابي به سرعت بهينه جهت دوران پروانه برج خنك كننده مي باشد. برج هاي خنك كننده معمولا پروانه هايي با قطر بالا و الكتروموتور هايي با توان بالا دارند كه موجب ايجاد مشكلات و چالش هايي مانند صداي زياد ، لرزش و هزينه هاي نگهداري بالا خواهد شد. در ادامه به بررسي گيربكس برج خنك كن خواهيم پرداخت.

بررسي گيربكس برج خنك كننده

 

شركت ها و كارخانجاتي كه ظرفيت توليد بالا دارند به برج هاي خنك كننده اي با ظرفيت حرارتي بالا دارند. اين برج هاي خنك كن معمولا در ابعاد بزرگ ساخته مي شوند و مجهز به پروانه و الكتروموتور هاي بزرگي هستند. بدون تكنولوژي گيربكس امكان كنترل گشتاور الكتروموتور و انتقال آن به فن در سرعت مطلوب وجود ندارد. در حقيقت كاهش دور در گيربكس منجر به تقويت گشتاور مي شود كه باعث انتخاب الكتروموتور با قدرت منطقي خواهد بود و هزينه هاي سيستم را بهينه خواهد كرد.

از طرفي هر چه قطر پروانه بزرگتر شود نياز است تا سرعت دوران آن كاهش يابد تا ميزان صدا و لرزش در محدوده استاندارد باقي بماند ، بنابراين گيربكس برج خنك كننده سرعت دوران پروانه را به سرعت مطلوب كاهش مي دهد. انتخاب نادرست گيربكس برج خنك كننده موجب صدا ، لرزش و خسارت به سازه و اسكلت برج خنك كننده خواهد شد.

در برج هاي خنك كننده بسيار بزرگ ، فن بايد در محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ دور بر دقيقه كار كند اين در حالي است كه سرعت دوران شفت الكتروموتور معمولا ۱۸۰۰ دور بر دقيقه مي باشد ، بنابراين گيربكس بايد ۱۸ برابر دور الكتروموتور را كاهش دهد تا به دور مطلوب فن برسيم. تركيب استفاده از گيربكس ، طراحي بليد و گام مناسب در پروانه موجب عملكرد مناسب و كاهش مصرف انرژي خواهد شد و راندمان برج خنك كننده را افزايش مي دهد.

عمر گيربكس بستگي به كيفيت ساخت چرخدنده ها و ياتاقان هاي آن دارد، همچنين كيفيت نگهداري و تعميرات گيربكس اهميت بالايي دارد. دستورالعمل هاي روغن كاري گيربكس و نگهداري از آن بايد مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد.

مشكلات معمول در گيربكس برج خنك كننده

 

گيربكس برج خنك كننده در هنگام كار دچار مشكلات و مسائلي مي شود كه در ادامه به بررسي چند مورد از آن ها مي پردازيم :

 

دماي بالاي كاكرد گيربكس : به دليل سيكل هاي كاري كوتاه و بي برنامه و يا خراب شدن زود هنگام گيربكس مي باشد.

صدا و لرزش بيش از اندازه و غير عادي گيربكس : موجب آلودگي صوتي ، به خطر انداختن ايمني پرسنل كاري ، خستگي در تجهيزات و خراب شدن زود هنگام مي شود.

دما و رطوبت بالا در برج خنك كننده : عمر و عملكرد گيربكس برج خنك كننده را به شدت تحت تأثير قرار مي دهد.

خراب شدن زود هنگام ياتاقان ها يا بلبرينگ ها : سايش بيش از اندازه شفت گيربكس.

راهكار هاي جديد مورد استفاده در ساخت گيربكس برج خنك كننده

 

  • براي كنترل دماي بالا در گيربكس از فين هايي در ساخت آن استفاده مي شود كه موجب ايجاد سطح تماس و خنك شدن گيربكس با استفاده از هواي به جريان آمده توسط فن برج خنك كننده مي شود.
  • براي جذب صدا و ارتعاش در گيربكس از آلياژ هاي مخصوص فلزي در ساخت گيريكس استفاده مي شود.
  • در دما و رطوبت بالاي برج خنك كننده و براي جلوگيري از خراب شدن زود هنگام بلبرينگ ها از درزگير هاي استيل استفاده مي شود كه در مقابل درزگير هاي پلاستيكي عمر و دوام بالاتري دارند.
  • استفاده از بلبرينگ هاي بروز و بسيار مقاوم با سيكل كاري صد هزار ساعت كه از آسيب رسيدن به شفت و فرسايش آن جلوگيري مي كند.

 

در نهايت بايد توجه داشته باشيد كه برنامه مدون براي نگهداري و تعميرات گيربكس برج خنك كننده مورد نياز است و مهندسين شركت بايد با تمام جنبه هاي كاري گيربكس آشنا باشند. شركت بادران تهويه صنعت آماده است تا با استفاده از كارشناسان مجرب خود در زمينه خريد و يا تعمير گيربكس برج خنك كننده بهترين مشاوره را به شما ارائه دهد. جهت مطالعه بيشتر به مقاله (  Solution to cooling tower gearbox  ) مراجعه فرماييد.

 

http://badrantahvie.com/cooling-tower-gearbox


برچسب: گيربكس برج خنك كننده،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ دى ۱۳۹۶ساعت: ۰۲:۰۴:۴۴ توسط:بادران موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :