برج خنك كننده برج خنك كننده .

برج خنك كننده

مقايسه برج خنك كننده مدار بسته و مدار باز

مقايسه برج خنك كننده مدار بسته و مدار باز از جنبه هاي گوناگون قابل بررسي است كه در اين مقاله به بررسي هر كدام از آن ها مي پردازيم. مي دانيم كه تنها تفاوت برج خنك كننده مدار بسته و مدار باز اين است كه در برج خنك كننده مدار بسته ، آب سيستم از درون كوئل هايي كه درون دستگاه تعبيه شده است عبور مي كند و خنك مي شود در حاليكه به طور مستقيم با هوا تماس ندارد ولي در برج خنك كننده مدار باز ، آب در داخل برج خنك كننده و از ميان پكينگ برج خنك كننده عبور كرده و در تماس با هوا خنك مي شود.

بررسي و مقايسه برج خنك كننده مدار بسته و مدار باز

در ادامه مطلب به بررسي و مقايسه برج هاي خنك كننده مدار بسته و مدار باز از نظر قيمت ، رسوب گذاري ، مصرف آب ، مصرف انرژي و نحوه تعميرات مي پردازيم:

 

مقايسه برج خنك كننده مدار بسته و مدار باز : قيمت

قيمت برج خنك كننده مدار بسته به دليل به كار گيري كوئل هايي از جنس مس ، استنلس استيل و … بسيار بيشتر از قيمت برج خنك كننده مدار باز خواهد شد. بايد توجه نمود كه در برج خنك كننده مدار بسته هيچ كدام از تجهيزات برج خنك كننده مدار باز حذف نمي شود ولي تجهيزات ديگر از جمله كوئل و پمپ اضافه مي گردند ، به طور معمول قيمت برج خنك كننده مدار بسته در حدود سه برابر قيمت برج خنك كننده مدار باز خواهد شد.

 

مقايسه برج خنك كننده مدار بسته و مدار باز : رسوب

در برج خنك كننده مدار بسته آب نرم از سيستم وارد كوئل هاي برج خنك كننده مي شود ، در اين مسير آب با هوا هيچ گونه تماسي ندارد در نتيجه تبخيري هم در كار نيست ، بنابراين نه مقدار اين آب كم مي شود و نه املاح به آن اضافه مي شود. انتقال حرارت فقط از طريق جداره لوله و به وسيله انتقال حرارت هدايت اتفاق مي افتد. بنابراين هيچ گونه رسوب در داخل مجموعه كوئل ها و سيستم مصرف كننده نخواهيم داشت و فقط آب مدار دوم كه به روي كوئل ها پاشيده مي شود و با هوا در تماس است داراي رسوب خواهد بود. بنابراين در مقايسه برج خنك كننده مدار بسته و مدار باز مهمترين تفاوت عدم رسوب گذاري در برج خنك كننده مدار بسته است و تمام هزينه هاي اضافه مي شود كه آبي كه به سيستم براي خنك كردن مي رود فاقد رسوب باشد.

مقايسه برج خنك كننده مدار بسته و مدار باز : مصرف آب

مصرف آب در هر دو برج خنك كننده مدار باز و بسته يكسان است. توضيح بسيار ساده است : قانون بقاي انرژي. در هر دو برج خنك كننده دفع حرارت از طريق از دست دادن گرماي نهان آب و تبخير آب صورت مي گيرد. در برج خنك كننده مدار باز تبخير بروي پكينگ ها اتفاق مي افتد و در برج خنك كننده مدار بسته تبخير آب بروي كوئل ها اتفاق مي افتد. در برآيند كاري در هر دو دستگاه مقداري از آب از يك دما به دماي ديگر خنك مي شود و اين از طريق تبخير آب صورت مي پذيرد.

مقايسه برج خنك كننده مدار بسته و مدار باز : مصرف انرژي

در برج خنك كننده مدار بسته به دليل نياز به جريان انداختن آب در مسير طولاني كوئل ها به پمپ بسيار قوي تر نياز است ، همچنين در برج خنك كن مدار بسته نياز به پمپ دوم است تا آب را به روي كوئل ها بپاشد. بنابراين مصرف انرژي در برج خنك كننده مدار بسته بيشتر از مدار باز مي باشد.

 

مقايسه برج خنك كننده مدار بسته و مدار باز : تعميرات

در برج خنك كن مدار بسته به دليل وجود تجهيزات بيشتر مانند كوئل و پمپ، در طولاني مدت تعميرات بسيار مشكل تر ، پر هزينه تر و زمانبر تري خواهد بود.

 

به اين صورت نتيجه گيري مي شود كه با توجه به هزينه بسيار بالاي اوليه ، مصرف انرژي بيشتر و تعميرات مشكل تر برج خنك كن مدار بسته نسبت به برج خنك كن مدار باز ، اين نوع برج خنك كننده فقط در مواقعي بايد مورد استفاده قرار گيرد كه سيستم مصرف كننده آب خنك و تجهيزات مرتبط آن بسيار گران قيمت و نسبت به رسوب آب حساس باشند به طوريكه هزينه هاي اوليه و جاري انجام شده براي برج خنك كننده مدار بسته در مقابل آن ناچيز باشد.

http://badrantahvie.com/closed-loop-vs-open-loop-cooling-tower/

 

 

 


برچسب: مقايسه برج خنك كننده مدار بسته و مدار باز،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۲۵:۱۴ توسط:بادران موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :