برج خنك كننده برج خنك كننده .

برج خنك كننده

مقايسه برج خنك كننده خشك و ايركولر

مقايسه برج خنك كننده خشك و ايركولر ( Air Cooler ) از جنبه هاي گوناگون قابل بررسي مي باشد ، برج خنك كننده خشك ساختاري مانند برج خنك كننده مدار بسته دارد با اين تفاوت كه آب بروي كوئل ها پاشيده نمي شود و تنها هوا توسط پروانه از روي كوئل ها عبور مي كند. در ايركولر هم عملكرد دستگاه كاملا به همين صورت است، پروانه در قسمت بالا قرار گرفته است و هوا را از روي كوئل ها عبور داده و سيال داخل كوئل ها را خنك مي كند. تنها تفاوت ايركولر با برج خنك كننده خشك در ساختار آن است كه در ادامه مطلب به مقايسه آن ها مي پردازيم.

 

مقايسه برج خنك كننده خشك و ايركولر

بدنه برج خنك كننده خشك كاملا مشابه برج خنك كننده معمولي است و تنها در داخل آن به جاي پكينگ، كوئل قرار گرفته است. فن در قسمت فوقاني قرار دارد و هوا را از ناحيه زيرين مكش كرده و از روي كوئل ها عبور مي دهد تا آب به جريان درآمده در كوئل ها خنك شود.

همانطور كه در مطلب برج خنك كننده خشك توضيح داده شد برج خنك كننده خشك مي تواند آب درون كوئل ها را تا ۵ درجه بالاي دماي خشك خنك كرد. كوئل هاي مورد استفاده در برج خنك كننده خشك از لوله هاي معمولي مسي ساخته شده اند و فين دار نيستند بلكه ساختار دستگاه كاملا مشابه برج خنك كننده مدار بسته است و تنها پاشش آب بروي كوئل ها انجام نمي شود. 

 

ولي در ايركولر بدنه اي به مانند برج خنك كننده خشك وجود ندارد بلكه فن در قسمت فوقاني در رينگ خود قرار داد و تنها بدنه كوچكي در اطراف كوئل ها قرار دارد و ايركولر از ناحيه زيرين كاملا باز مي باشد. كوئل هاي اير كولر از لوله هاي فين دار تشكيل شده اند و انتقال حرارت بسيار خوبي دارند. در مقايسه برج خنك كننده خشك و ايركولر مي توان اشاره نمود كه اير كولر ها دماي سيال را از دماي بالا به نزديك دماي خشك محيط خنك مي كنند و در برخي اوقات سيال به جريان درآمده درون كوئل در فاز بخار است كه با خنك شدن به مايع تبديل مي شود كه به آن ايركولر با سيال دو فازي مي گويند.

 

تفاوت اصلي در مقايسه برج خنك كننده خشك و ايركولر در ساختار دستگاه و نوع كوئل هاي به كار رفته است. در ايركولر كوئل هاي فين دار استفاده مي شود و در برج خنك كننده خشك كوئل با لوله معمولي.

 

معمولا بهتر است در مواقعي از برج خنك كننده خشك استفاده شود كه در فصول گرم به صورت برج خنك كننده مدار بسته كار كند و در فصول سرد سال با بستن آب مدار دوم به صورت برج خنك كننده خشك كار كند زيرا در فصول سرد هواي خشك محيط پايين مي آيد و امكان نيل به دماي مورد نياز امكان پذير است و در حقيقت اين برج خنك كننده كاربري دو گانه دارد.

 

http://badrantahvie.com/dry-cooling-tower-vs-air-cooler/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۱۱:۳۱ توسط:بادران موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :