برج خنك كننده برج خنك كننده .

برج خنك كننده

لوله مكش پمپ برج خنك كننده

لوله مكش پمپ برج خنك كننده لوله اي است كه قبل از پمپ قرار گرفته است و سيال را از برج خنك كننده به پمپ مي رساند و پمپ سيال را از اين مسير مكش مي نمايد و در سرتاسر مسير لوله كشي به جريان مي اندازد. در اجراي لوله كشي برج خنك كننده حتما بايد قوانين مربوط به لوله مكش پمپ را در نظر گرفت در غير اينصورت ممكن است با مشكلات جدي در پمپ از جمله كاويتاسيون ، جريان توربولانت و افت فشار اصطكاك مواجه شويم. در مطلب پيشرو به نكات مهم در طراحي و اجراي مسير لوله مكش پمپ مي پردازيم و آن ها را مورد بررسي قرار مي دهيم.

-

قوانين اجراي لوله مكش پمپ برج خنك كننده

حال به بررسي قوانين مهم اجراي لوله مكش پمپ برج خنك كن مي پردازيم:

قانون اول : لوله مكش را خالي بگذاريد.

از قراردادن انواع شير هاي باي پس ، يكطرفه و يا بالانس در مسير لوله مكش پمپ برج خنك كننده خودداري كنيد زيرا اين تجهيزات افت فشار در مسير ايجاد مي كنند و مكش آب را دچار مشكل مي كنند ، در صورت نياز به استفاه از اين تجهيزات ، آن ها را ده برابر قطر لوله از پمپ فاصله دهيد و نصب نماييد ، در ضمن بهتر است تمامي اين تجهيزات را در مسير خروج پمپ قرار دهيد و لوله مكش را خالي بگذاريد.

-

قانون دوم : لوله مكش و پمپ بايد پايين تر از سطح تشت قرار بگيرند.

قرار گرفتن لوله مكش و پمپ در سطح پايينتر از تشت آب موجب مي شود كه پمپ در هنگام راه اندازي غرق در آب باشد و مشكلي بوجود نيايد. در صورتي كه پمپ در هنگام راه اندازي غرق در آب نباشد هوا به پمپ وارد شده و موجب تخريب پمپ و تجهيزات ديگر مي شود.

در شكل زير مي بينيد كه پمپ در هنگام استارت غرق در آب نيست و دچار مشكل مي شود ، بنابراين لازم است كه از شير يك طرفه در لوله مكش استفاده شود تا اجازه تخليه كامل آب به هنگام خاموش شدن پمپ را ندهد و پمپ تا هنگام استارت بعدي غرق در آب بماند. در اين حالت به دليل بالاتر قرار گرفتن پمپ از سطح آب تشت مقدار NPSH كاهش مي يابد.

-

قانون سوم : از قرار دادن لوله هواگير بالاتر از پمپ در لوله مكش اجتناب كنيد.

لوله كشي در شكل زير اشتباه است. در صورتيكه حتما نياز به قرار دادن لوله هواگير در مسير لوله مكش هستيد بايد اصلاحاتي در لوله كشي انجام دهيد، اين تغييرات را در شكل بعد مي بينيد.

-

قانون چهارم : از صافي با مش ريز در مسير مكش پمپ استفاده نكنيد.

صافي ها مثل چاقو دو لبه هستند و در حاليكه براي حفاظت پمپ ها ، شير ها ، كندانسور ها ، نازل ها در مقابل رسوب و كثيفي استفاده مي شوند در صورت استفاده در جاي اشتباه مشكل ساز مي شوند. استفاده از صافي در مسير مكش پمپ حركن كاملا اشتباه است به اين دليل كه در صورت گرفتگي صافي ، فشار پمپ تغيير مي كند و كاويتاسيون اتفاق مي افتد.

اين مشكل غير قابل اصلاح است فقط در صورتي مي توان از صافي در مسير مكش پمپ استفاده نمود كه مقدار دهانه مش آن از ۳/۱۶ اينچ تا ۱/۴ اينچ باشد. تمام برج هاي خنك كننده بايد داخل تشت داراي صافي باشند ولي در صورتيكه اين صافي آنجا تعبيه نشده است مي توان از صافي با سايز مش بالا و افت فشار كم در مسير مكش پمپ برج خنك كننده استفاده نمود.

صافي با مش ريز معمولا براي حفاظت كندانسور، شير ها و نازل هاي آن مورد استفاده قرار مي گيرد. صافي با مش ريز بايد در مسير خروجي پمپ معمولا بين پمپ و شير يكطرفه پمپ قرار گيرد ، اين محل كار اپراتور براي تخليه و تميز كردن صافي را راحت مي كند.

گرفتگي صافي ها در گردش آب برج خنك كننده مشكل ايجاد مي كنند. برگ درختان ، تكه هاي روزنامه و … معمولا باعث بسته شدن مسير عبور آب در صافي مي شود. در برج هاي بزرگ مي توان به جاي زيرآب برج خنك كننده ( بلودان برج خنك كننده ) از سرريز آب براي خروج رسوبات و كثيفي ها از برج خنك كن استفاده نمود.

با تمام تهميدات باز هم صافي ها دچار گرفتيگي مي شوند، مي توان از ابزار ساده اي براي تشخيص گرفتگي صافي ها استفاده نمود. با قرار دادن گيج اختلاف فشار در دو سر صافي مي توان در صورت گرفتگي صافي تغييرات فشار را مشاهده نمود، حتي مي توان براي مقدار مشخص تغييرات آلارم تعريف كرد تا به موقع نسبت به نظافت آن اقدام نمود.

اين مقاله كاري بود از بخش فني شركت بادران تهويه صنعت اميدواريم با تشريح مسائل و جزئيات دانش برج هاي خنك كننده گامي در جهت پيشرفت و كمك به صنايع كشور عزيزمان ايران برداريم ، در اين راه ما را از نظرات و پيشنهادات ارزشمند خود بهره مند سازيد. جهت مطالعه بيشتر مي توانيد به مقالات ” لوله كشي برج خنك كننده ” ، ” انتخاب پمپ برج خنك كن ” ، ” كاويتاسيون در پمپ برج خنك كننده ” و ” محاسبه هد پمپ برج خنك كننده ” و همچنين وب سايت پمپ برج خنك كننده گراندفوس مراجعه فرماييد.

 

http://badrantahvie.com/cooling-tower-pump-suction-line/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۵۱:۲۷ توسط:بادران موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :