برج خنك كننده برج خنك كننده .

برج خنك كننده

عمليات آبي در برج خنك كننده

عمليات آبي در برج خنك كننده به معني مجموعه اقدامات و تمهيداتي است كه به منظور جلوگيري از آسيب به برج خنك كننده به وسيله رسوب مي باشد. در واحد هاي صنعتي كه از برج هاي خنك كننده استفاده مي كنند عمليات آبي براي افزايش عمر تجهيزات و حفظ راندمان برج هاي خنك كننده ضروري مي باشد و اگر عمليات آبي انجام نشود موجب رشد ارگانيگ ها ، گرفتگي و خوردگي در برج خنك كننده مي شود كه مي تواند راندمان برج خنك كننده را تحت تأثير قرار دهد و هزينه هاي تعمير و نگهداري و توقف برج خنك كننده را به دنبال خواهد داشت.

شرح عمليات آبي در برج خنك كننده

استفاده از عمليات آبي در برج خنك كننده به موارد زير بستگي دارد:

 

  • چه نوع برج خنك كننده اي ( مدار بسته ، باز يا يكبار گذر )
  • كيفيت آب تغذيه مورد استفاده و آب جبراني
  • حد استاندارد اعلام شده توسط سازنده برج خنك كننده
  • قوانين مربوط به تخليه آب برج خنك كننده
  • آيا زير آب مورد استفاده مجدد قرار مي گيرد يا نه
  • نوع مبدل هاي حرارتي
  • سيكل تغليظ

 

بسته به نوع سختي آب يك يا تعدادي از انواع عمليات آبي كه مناسب تجهيزات باشد در برج خنك كننده مورد استفاده قرار مي گيرد بنابراين بهتر است با كارشناس برج خنك كننده مشورت شود.

 

عمليات آبي در برج خنك كننده به معني مجموعه اقدامات و تمهيداتي است كه به منظور جلوگيري از آسيب به برج خنك كننده به وسيله رسوب مي باشد.

 

عمليات آبي در برج خنك كننده معمولا براي كنترل آيتم هاي زير مورد استفاده قرار مي گيرد:

 

  • آلكالينيتي : بزرگي ذرات كربنات كلسيم را تعيين مي كند.
  • كلرايد : فلزات را دچار خوردگي مي كند ، بسته به نوع تجهيزات برج خنك كننده مقادير مختلف آن قابل تحمل است.
  • سختي : تشكيل رسوب در برج خنك كننده و تجهيزات
  • آهن : وقتي با فسفات تركيب شود مي تواند گرفتگي ايجاد كند.
  • مواد آلي : موجب رشد ميكروارگانيسم ها و در نتيجه گرفتگي و خوردگي خواهد شد.
  • سيليكا : موجب تشكيل رسوب سخت مي شود.
  • سولفات : مانند كلرايد به شدت موجب خوردگي فلزات مي شود.
  • مجموع ذرات جامد حل شده ( TDS ) : به تشكيل رسوب ، گرفتگي و خوردگي كمك مي كند.
  • مجموع ذرات جامد معلق ( TSS ) : موجب تشكيل رسوب ، تشكيل فيلم و خوردگي مي شود.

اقدامات عمليات آبي در برج خنك كننده

روش عمليات آبي بسته به نيازهاي برج خنك كن تغيير مي كند ولي معمولا شامل اقدامات زير است :

 

  1. تغيير كيفيت آب جبراني : آب جبراني برج خنك كن آبي است كه جايگزين آب تبخير شده و تخليه شده در كولينگ تاور مي شود و معمولا آب خام ، آب شهر ، آب بازيابي شده ، آب چاه يا آب منابع آبي ديگر مي باشد. بسته به نوع اين آب جبراني مي توان تشخيص داد كه آيا به عمليات آبي نياز دارد يا خير ، اگر در اين مرحله نياز به عمليات باشد از تكنولوژي استفاده مي شود كه سختي و سيليكا را حذف مي كند و PH را تنظيم مي كند. در صورت ورود آب با كيفيت از طريق آب جبراني به برج خنك كننده موجب كاهش روند رسوب خواهد بود و نياز به تخليه زير آب كمتر خواهد بود.
  2. فيلتراسيون و فرا فيلتراسيون : قدم بعدي عبور آب از نوعي فيلتر براي حذف ذرات معلق مانند رسوب ، گل و تركيبات آلي تا اندازه ميكرون است. بهتر است كه اين عمل قبل از ورود آب به تجهيزات باشد تا مشكل گرفتگي ايجاد نكند.
  3. مبدل يون / نرم كننده آب : اگر در آب جبراني سختي بالايي وجود دارد بايد اين سختي حذف شود ، براي اين كار مي توان از رزين استفاده كرد و پروسه تبديل اسيد يون مثبت كه رزين با يون سديم شارژ مي شود و وقتي سختي وارد مي شود كلسيم ، منيزيم و آهن را ميگيرد و مولكول سديم را آزاد مي كند.
  4. افزودني هاي شيميايي : مواد شيميايي مانند : بازدارنده هاي خوردگي براي حفاظت از قطعات فلزي ، خزه كش و بيوسايد براي جلوگيري از رشد ميكرواركانيسم ها ، بازدارنده هاي تشكيل ذرات نيز براي جلوگيري از تشكيل ذرات و رسوب مورد استفاده قرار مي گيرد. استفاده از مراحل قبل عمليات آبي در برج خنك كننده مي تواند ميزان استفاده از مواد شيميايي را كاهش داد زيرا استفاده از اين مواد شيميايي پر هزينه و سمي مي باشد.
  5. فيلتراسيون جانبي : مي توان هنگامي كه آب درون مدار سيستم برج خنك كننده جريان دارد مقدار از آب به طور مثال ۱۰ درصد از آب در گردش را به صورت مدار جانبي از فيلتر گذراند تا جلوي تشكيل رسوب را بگيرد.
  6. زير آب برج خنك كننده : زير آب برج خنك كن به معني تخليه بخشي از آب كولينگ تاور به منظور كاهش غلظت املاح و رسوب مي باشد. مي توان اين بخش از آب را مجددا مورد بازيابي قرار داد و يا مطابق با استاندارد هاي زيست محيطي آن را تخليه نمود.

 

براي مطالعه بيشتر به ( Cooling tower water treatment ) مراجعه كنيد و همچنين دليل استفاده از آب در برج خنك كننده را مطالعه كنيد. در نهايت بهترين روش كمك گرفتن از كارشناس عمليات آبي مي باشد تا بهترين روش نگهداري از آب را به كار بگيريم ، شركت بادران تهويه صنعت آماده است تا بهترين مشاوره را در زمينه عمليات آبي در برج خنك كننده ارائه دهد.

 

http://badrantahvie.com/cooling-tower-water-treatment/


برچسب: عمليات آبي در برج خنك كننده،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۳۴:۲۹ توسط:بادران موضوع:

گيربكس برج خنك كننده

 

گيربكس برج خنك كننده براي كاهش دور الكتروموتور برج خنك كننده و انتقال آن به فن برج خنك كننده مورد استفاده قرار مي گيرد. هدف از استفاده از گيربكس برج خنك كننده انتقال نيرو مابين فن و موتور مي باشد و همچنين دستيابي به سرعت بهينه جهت دوران پروانه برج خنك كننده مي باشد. برج هاي خنك كننده معمولا پروانه هايي با قطر بالا و الكتروموتور هايي با توان بالا دارند كه موجب ايجاد مشكلات و چالش هايي مانند صداي زياد ، لرزش و هزينه هاي نگهداري بالا خواهد شد. در ادامه به بررسي گيربكس برج خنك كن خواهيم پرداخت.

بررسي گيربكس برج خنك كننده

 

شركت ها و كارخانجاتي كه ظرفيت توليد بالا دارند به برج هاي خنك كننده اي با ظرفيت حرارتي بالا دارند. اين برج هاي خنك كن معمولا در ابعاد بزرگ ساخته مي شوند و مجهز به پروانه و الكتروموتور هاي بزرگي هستند. بدون تكنولوژي گيربكس امكان كنترل گشتاور الكتروموتور و انتقال آن به فن در سرعت مطلوب وجود ندارد. در حقيقت كاهش دور در گيربكس منجر به تقويت گشتاور مي شود كه باعث انتخاب الكتروموتور با قدرت منطقي خواهد بود و هزينه هاي سيستم را بهينه خواهد كرد.

از طرفي هر چه قطر پروانه بزرگتر شود نياز است تا سرعت دوران آن كاهش يابد تا ميزان صدا و لرزش در محدوده استاندارد باقي بماند ، بنابراين گيربكس برج خنك كننده سرعت دوران پروانه را به سرعت مطلوب كاهش مي دهد. انتخاب نادرست گيربكس برج خنك كننده موجب صدا ، لرزش و خسارت به سازه و اسكلت برج خنك كننده خواهد شد.

در برج هاي خنك كننده بسيار بزرگ ، فن بايد در محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ دور بر دقيقه كار كند اين در حالي است كه سرعت دوران شفت الكتروموتور معمولا ۱۸۰۰ دور بر دقيقه مي باشد ، بنابراين گيربكس بايد ۱۸ برابر دور الكتروموتور را كاهش دهد تا به دور مطلوب فن برسيم. تركيب استفاده از گيربكس ، طراحي بليد و گام مناسب در پروانه موجب عملكرد مناسب و كاهش مصرف انرژي خواهد شد و راندمان برج خنك كننده را افزايش مي دهد.

عمر گيربكس بستگي به كيفيت ساخت چرخدنده ها و ياتاقان هاي آن دارد، همچنين كيفيت نگهداري و تعميرات گيربكس اهميت بالايي دارد. دستورالعمل هاي روغن كاري گيربكس و نگهداري از آن بايد مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد.

مشكلات معمول در گيربكس برج خنك كننده

 

گيربكس برج خنك كننده در هنگام كار دچار مشكلات و مسائلي مي شود كه در ادامه به بررسي چند مورد از آن ها مي پردازيم :

 

دماي بالاي كاكرد گيربكس : به دليل سيكل هاي كاري كوتاه و بي برنامه و يا خراب شدن زود هنگام گيربكس مي باشد.

صدا و لرزش بيش از اندازه و غير عادي گيربكس : موجب آلودگي صوتي ، به خطر انداختن ايمني پرسنل كاري ، خستگي در تجهيزات و خراب شدن زود هنگام مي شود.

دما و رطوبت بالا در برج خنك كننده : عمر و عملكرد گيربكس برج خنك كننده را به شدت تحت تأثير قرار مي دهد.

خراب شدن زود هنگام ياتاقان ها يا بلبرينگ ها : سايش بيش از اندازه شفت گيربكس.

راهكار هاي جديد مورد استفاده در ساخت گيربكس برج خنك كننده

 

  • براي كنترل دماي بالا در گيربكس از فين هايي در ساخت آن استفاده مي شود كه موجب ايجاد سطح تماس و خنك شدن گيربكس با استفاده از هواي به جريان آمده توسط فن برج خنك كننده مي شود.
  • براي جذب صدا و ارتعاش در گيربكس از آلياژ هاي مخصوص فلزي در ساخت گيريكس استفاده مي شود.
  • در دما و رطوبت بالاي برج خنك كننده و براي جلوگيري از خراب شدن زود هنگام بلبرينگ ها از درزگير هاي استيل استفاده مي شود كه در مقابل درزگير هاي پلاستيكي عمر و دوام بالاتري دارند.
  • استفاده از بلبرينگ هاي بروز و بسيار مقاوم با سيكل كاري صد هزار ساعت كه از آسيب رسيدن به شفت و فرسايش آن جلوگيري مي كند.

 

در نهايت بايد توجه داشته باشيد كه برنامه مدون براي نگهداري و تعميرات گيربكس برج خنك كننده مورد نياز است و مهندسين شركت بايد با تمام جنبه هاي كاري گيربكس آشنا باشند. شركت بادران تهويه صنعت آماده است تا با استفاده از كارشناسان مجرب خود در زمينه خريد و يا تعمير گيربكس برج خنك كننده بهترين مشاوره را به شما ارائه دهد. جهت مطالعه بيشتر به مقاله (  Solution to cooling tower gearbox  ) مراجعه فرماييد.

 

http://badrantahvie.com/cooling-tower-gearbox


برچسب: گيربكس برج خنك كننده،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ دى ۱۳۹۶ساعت: ۰۲:۰۴:۴۴ توسط:بادران موضوع:

اجزاي برج خنك كننده

اجزاي برج خنك كننده عبارت است از الكتروموتور ، فن ، سيستم كاهش دور يا گيربكس ، تنوره فن ، ساپورت سيستم متحرك ، بدنه ، سيستم توزيع آب ، قطره گير ، پكينگ ، لوور يا دريچه هوا ، تشت آب سرد ، فلنج هاي ورود و خروج ، سامپ و نردبام. طراحي و انتخاب اجزاي برج خنك كننده به عهده كارشناس طراحي برج خنك كننده مي باشد ، استفاده از متريال و روش مناسب در ساخت برج خنك كن باعث افزايش عمر قطعات برج خنك كننده مي شود ، اين اجزا بايد به صورت صحيح مونتاژ شود تا در هنگام كار برج خنك كننده مشكلي پيش نيايد.

شرح اجزاي برج خنك كننده

 

به طور كلي اجزاي برج خنك كننده شامل چند بخش اصلي مي شود : قسمت متحرك و سيستم انتقال قدرت در برج خنك كننده ، سازه و بدنه ، سطوح انتقال حرارت يا پكينگ برج خنك كننده كه هر بخش داراي نقش و وظايف جداگانه مي باشد كه به شرح آن مي پردازيم.

 

قسمت متحرك و سيستم انتقال نيرو :

اين قسمت شامل الكتروموتور برج خنك كننده ، سيستم كاهش دور ، فن برج خنك كننده و ساپورت هاي نگهدارنده است كه نقش به جريان انداختن هوا در درون برج خنك كننده مي باشد.

 

سازه و اسكلت برج خنك كننده :

سازه و اسكلت برج خنك كننده نقش محافظت از گردش آب و تحمل تجهيزات و قطعات برج خنك كننده را دارد. بدنه برج خنك كننده شامل فن استك برج خنك كننده ، بدنه و تشت برج خنك كننده مي باشد.

 

سطوح انتقال حرارت يا پكينگ ها :

سطوح انتقال حرارت جهت ايجاد سطح گسترده و زمان بيشتر تماس ميان آب و هوا مي باشد. اين پكينگ ها نقش اصلي خنك كردن آب را در برج خنك كن به عهده دارند.

  1. الكتروموتور : انرژي الكتريكي را به انرژي مكانيكي تبديل مي كند و باعث دوران پروانه برج خنك كننده مي شود.
  2. تشت توزيع آب : نقش توزيع آب گرم به روي پكينگ ها را دارد.
  3. محفظه فن : براي محافظت از فن و جلوگيري از ورود اجسام خارجي است.
  4. اسكلت برج خنك كننده : نقش نگهدارنده و تحمل وزن قطعات برج خنك كننده را دارد.
  5. دريچه ورود هوا : ناحيه ورود هوا مي باشد و از پرتاب آب به بيرون جلوگيري مي كند.
  6. پكينگ ها : نقش ايجاد سطح تماس ميان آب و هوا و خنك كردن آب را دارد.
  7. سر ريز : در صورت افزايش آب درون تشت ، آب اضافي را سر ريز مي كند.
  8. فلنج خروجي : آب خروج از برج خنك كننده از اين فلنج خارج مي شود.
  9. شير تخليه : جهت تخليه آب تشت برج خنك كننده مي باشد.
  10. سيستم كاهش دور : براي كاهش سرعت دوران پروانه مورد استفاده قرار مي گيرد.
  11. فن : جهت به جريان انداختن هوا مورد استفاده قرار مي گيرد.
  12. حفاظ فن : براي محافظت از فن مورد استفاده قرار مي گيرد.
  13. بدنه : بدنه نقش نگهداري آب درون خود و تحمل قطعات را بر عهده دارد.
  14. تشت آبسرد : نقش جمع آوري آب سرد درون تشت را دارد.
  15. پايه زيرين : نگهدارنده تشت آب مي باشد.
  16. شير پر كن اتوماتيك : به صورت اتوماتيك سطح آب درون تشت را پر مي كند.
  17. شير پر كن دستي : به صورت دستي آب تشت را پر مي كند.
  18. صافي : براي جلوگيري از ورود جسم خارجي و آشغال به درون لوله مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

جهت مطالعه بيشتر مي توانيد به مطلب ( Cooling tower components ) مراجعه فرماييد.

 

http://badrantahvie.com/cooling-tower-components

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۲۹:۴۵ توسط:بادران موضوع:

نمودار سايكرومتريك برج خنك كن

نمودار سايكرومتريك برج خنك كن نموداري است كه به روابط ميان ويژگي هاي فيزيكي و ترموديناميكي در برج خنك كن مي پردازد. همانطور كه در مقاله ظرفيت برج خنك كننده بررسي كرديم عملكرد برج خنك كننده به طور اساسي به دماي مرطوب محيط برج خنك كننده بستگي دارد ، ولي دماي خشك و رطوبت نسبي به صورت مجزا تأثيري بر برج خنك كننده ندارند ، بررسي نمودار سايكرومتريك برج خنك كن روابط ميان دماي مرطوب ، دماي خشك ، رطوبت نسبي و ميزان تبخير در برج خنك كن را مشخص مي كند كه مي توان با استفاده از آن به بررسي عملكرد برج خنك كننده پرداخت.

بررسي نمودار سايكرومتريك برج خنك كن

 

بررسي نمودار سايكرومتريك برج خنك كن و هواي عبوري از برج خنك كننده مي تواند ميزان تبخير آب را مشخص كند ، حال به شرح آن مي پردازيم ، هوا در نقطه A به برج خنك كن وارد مي شود. جرم و انرژي را از آب جذب مي كند و در نقطه B در حالت اشباع از كولينگ تاور خارج مي شود. مقدار گرماي منتقل شده از آب به هوا با اختلاف آنتالپي هوا در نقطه ورود و خروج يعني A و B متناسب است. به دليل اينكه خطوط آنتالپي ثابت با خطوط دماي مرطوب ثابت تطبيق دارند ، مقدار تغيير آنتالپي هوا را مي توان با تغيير دماي مرطوب مشخص كرد.

 

در نمودار سايكرومتريك برج خنك كن فرآيند گرم شدن هوا خط AB را مي توان به دو مولفه تقسيم كرد ، مولفه AC كه نشان دهنده گرماي محسوس منتقل شده از آب به هوا است و مولفه CB كه بخش گرماي نهان منتقل شده مي باشد. اگر در نمودار سايكرومتريك برج خنك كن شرايط هواي وارد شده در دماي مرطوب ثابت ولي دماي خشك بالاتر به نقطه D تغيير يابد ، مجموع انتقال حرارت خط DB ثابت مانده ولي نسبت گرماي محسوس و گرماي نهان به شدت تغيير مي كند. خط DE خنك شدن محسوس هوا را نشان مي دهد در حاليكه خط EB نشان دهنده ميزان گرما و جرمي است كه آب به هوا منتقل مي كند. بنابراين در نمودار سايكرومتريك برج خنك كن براي يك بار حرارتي خنك كردن آب نسبت انتقال حرارت نهان به آشكار به طور قابل توجهي تغيير مي كند.

 

نمودار سايكرومتريك برج خنك كن نموداري است كه به ويژگي هاي فيزيكي و ترموديناميكي هوا در برج خنك كن مانند دماي مرطوب ، رطوبت نسبي ، دماي خشك و … مي پردازد.

 

در نمودار سايكرومتريك برج خنك كن نسبت حرارت نهان به آشكار در تحليل مصرف آب برج خنك كننده بسيار مهم مي باشد. انتقال جرم ( تبخير ) فقط در انتقال حرارت نهان اتفاق مي افتد و متناسب با تغييرات رطوبت ويژه مي باشد. به دليل اينكه ميزان دماي خشك يا رطوبت نسبي هواي ورودي به برج خنك كن نسبت انتقال حرارت نهان به آشكار را تغيير مي دهد بنابراين بر ميزان تبخير نيز اثر گذار است.

در نمودار سايكرومتريك برج خنك كن ميزان نرخ تبخير حالت AB كمتر از حالت DB يعني مي باشد چرا كه مقدار انتقال حرارت نهان نسبت كمتري از انتقال حرارت كل دارد. براي طراحي هاي معمول با رنج ۱۲٫۵ درجه فارنهايت مقدار تبخير برابر ۱ درصد دبي در گردش مي باشد ، اگرچه ميزان نرخ تبخير در كل فصل كاري كمتر از نرخ طراحي مي باشد چراكه نسبت انتقال حرارت آشكار با پايين آمدن دماي هواي هواي ورودي افزايش مي يابد. جهت مطالعه بيشتر مي توانيد به مطلب ” دماي مرطوب برج خنك كننده ” و مقاله ” Psychrometic chart ” مراجعه فرماييد.

 

http://badrantahvie.com/cooling-tower-psychrometric-chart


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۲۶:۵۳ توسط:بادران موضوع:

چيلر و برج خنك كننده

چيلر و برج خنك كننده معمولا در كنار هم در يك ساختمان جهت خنك كردن هوا استفاده مي گردند. تجهيزات اصلي يك سيستم سرمايش عبارتند از : چيلر ، برج خنك كننده ، هواساز ، پمپ . چيلر بسته به نوع آن در موتورخانه و يا پشت بام نصب مي گردد. معمولا چيلر هاي نصب شده در پشت بام به صورت هوا خنك ( يعني به وسيله هوا خنك مي شود ) بوده و چيلر هاي نصب شده در موتورخانه آب خنك ( يعني به وسيله آب خنك  مي شود ) مي باشند. در ادامه مطلب به بررسي نقشچيلر و برج خنك كننده و نحوه كار آن ها مي پردازيم.

 

آشنايي با چيلر و برج خنك كننده

 

اشاره كرديم كه چيلر هم مي تواند با آب و هم با هوا خنك شود ، در حقيقت هر دو عمل خنك كردن چيلر را انجام مي دهند تا چيلر قادر باشد آب سرد ايجاد كند و هواي داخل ساختمان را خنك كند و تنها نحوه عمل كردن آن متفاوت مي باشد.

براي خنك كردن يك ” چيلر آب خنك ” از برج خنك كننده استفاده مي شود. چيلر آب با دماي ۶ درجه سانتيگراد تامين مي كند و به وسيله پمپ به هواساز مي فرستد تا  هواساز با عبور هوا از روي كويل آب سرد ، هوا را خنك كند ، در نهايت آب با دمايي در حدود ۱۲ درجه سانتيگراد هواساز را ترك مي كند.

 

چيلر و برج خنك كننده در كنار هم مي توانند آب با دماي بسيار پايين تامين كنند كه معمولا جهت خنك كردن فضاي داخلي يك ساختمان مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

در سيستم چيلر و برج خنك كننده ، در مدار ديگري آب جريان دارد تا كندانسور را خنك كند و اين گرماي جمع آوري شده را جذب كند. اين آب به وسيله برج خنك كننده خنك مي شود و معمولا از دماي ۳۲ درجه سانتيگراد به ۲۷ درجه سانتيگراد مي رسد. برج خنك كننده معمولا در پشت بام و در فضاي باز قرار گرفته است كه به وسيله فن و ايجاد جريان هوا سطح تماس ميان آب و هوا را افزايش داده از طريق تبخير گرما را به اتمسفر انتقال مي دهد.

چيلر در دو سيستم جذبي و تراكمي ساخته مي شود كه در يك ظرفيت مشخص ، چيلر جذبي به برج خنك كننده با ظرفيت بالاتري احتياج دارد. جهت انتخاب ظرفيت مناسب برج خنك كننده بايد از كاتالوگ چيلر و كاتالوگ برج خنك كننده استفاده كنيم و با استفاده از اصول طراحي برج خنك كننده و تعيين ظرفيت برج خنك كننده به انتخاب سيستم چيلر و برج خنك كننده مي پردازيم.

 

http://badrantahvie.com/chiller-and-cooling-tower


برچسب: چيلر و برج خنك كننده،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۱۸:۴۴ توسط:بادران موضوع:

برج خنك كننده كوره القايي

برج خنك كننده كوره القايي ، برج خنك كننده اي است كه به صورت خاص براي خنك كردن كوره القايي ساخته شده و ضمن رعايت ملزومات كوره القايي براي خنك كردن آن به كار مي رود. كوره القايي يك كوره الكتريكي است كه گرما به وسيله القا به فلز ايجاد مي گردد ، ظرفيت كوره هاي القايي از يك كيلوگرم تا صدها كيلوگرم تغيير مي كند و براي آب كردن فلزات از قبيل آهن ، فولاد ، مس ، آلومينيوم و فلزات گرانبها مورد استفاده قرار مي گيرد. دور تا دور كوره القايي لوله هايي به صورت مارپيچ تعبيه مي شود كه درون آن آب خنك برج خنك كننده كوره القايي به جريان مي افتد و كوره القايي را خنك مي كند.

 

ساختار و ويژگي هاي برج خنك كننده كوره القايي

 

كوره القايي از ديگ گداز غير قابل القا كه با سيم هاي مسي قدرتمند احاطه شده كه انرژي الكتريكي را درون خود به جريان در مي آورند ساخته شده است. اين سيم ها ميدان مغناطيس داخل فلز بوجود آورده و فلز را مذاب مي كنند.

 

دور تا دور ديگ گداز با كوئل هاي خنك كننده پوشيده شده تا دماي ديگ را پايين بياورند. اين آب خنك معمولا به وسيله برج خنك كننده كوره القايي تأمين مي گردد. مزاياي استفاده از كوره القايي در ذوب فلزات عبارتند از : راندمان بالا و صرفه جويي در مصرف انرژي ، فرآبند پاك از نظر زيست محيطي و كاملا قابل كنترل.


برج خنك كننده كوره القايي بايد شرايط خاصي داشته باشد كه عبارتند از :

  1. برج خنك كننده حتما بايد به صورت مدار بسته باشد.
  2. آب درون سيستم بايد آب مقطر بدون سختي و رسوب باشد.
  3. نيازي به تعبيه استخر و يا منبع آب در مسير برج خنك كننده نيست.
  4. برج خنك كننده فضاي كمي بگيرد و قابل جابجايي باشد.
  5. مجهز به سيستم كنترل هوشمند اينورتر جهت كنترل دقيق دماي آب باشد.

 

برج خنك كننده كوره القايي حتما بايد از نوع برج خنك كننده مدار بسته باشد زيرا آب نرم درون مدار بسته رسوب نخواهد گرفت و تجهيزات گران قيمت كوره القايي را دچار مشكل نمي كند. كويل هاي مورد استفاده در برج خنك كننده كوره القايي بايد از نوع مسي باشد تا با توجه به ظريب انتقال حرارت بالا برج خنك كننده فضاي كمتري را اشغال كند. برج خنك كننده كوره القايي ترجيحا بايد به سيستم كنترل هوشمند برج خنك كننده مجهز باشد تا شرايط دمايي كاملا قابل كنترل باشد و در ضمن در مصرف انرژي و آب هم صرفه جويي شود. شركت بادران تهويه صنعت با سالها تجربه مي تواند بهترين مشاور شما در طراحي و ساخت برج هاي خنك كننده جهت خنك كردن كوره القايي باشد ، جهت اطلاعات بيشتر لطفا با كارشناسان شركت تماس حاصل فرماييد.

 

http://badrantahvie.com/induction-furnace-cooling-tower


برچسب: برج خنك كننده كوره القايي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۱۷:۱۱ توسط:بادران موضوع:

تناژ برج خنك كننده

تناژ برج خنك كننده به معني مجموع تن تبريد و ظرفيت خنك كاري يك برج خنك كننده مي باشد. همانطور كه قبلا هم اشاره نموديم يك تن برج خنك كننده برابر ميزان گرماي لازم براي آب كردن يك تن ( ۹۰۷ كيلوگرم ) يخ ۰ درجه به آب ۰ درجه در مدت زمان ۲۴ ساعت مي باشد. يك تن برج خنك كننده برابر ۱۲۰۰۰ Btu/hr يا ۳٫۵ kw مي باشد. بنابراين وقتي اعلام مي شود كه تناژ يك برج خنك كننده برابر ۲۰۰ تن تبريد است يعني برابر ۷۰۰ كيلووات يا ۲۴۰۰۰۰۰ Btu/hr مي باشد. معمولا براي تفكيك و دسته بندي برج هاي خنك كننده از تناژ استفاده مي شود به طور مثال برج خنك كننده MX-100 يعني برج خنك كننده مدل MX با ظرفيت ۱۰۰ تن تبريد است.

محاسبه و بررسي تناژ برج خنك كننده

 

براي محاسبه تناژ برج خنك كننده بايد بررسي كنيم كه اين برج خنك كننده توانايي دفع چه مقدار گرما را دارد. جهت اين منظور دبي آب در گردش در برج خنك كننده ، دماي آب ورود به برج خنك كننده ، دماي آب خروج از برج خنك كننده و همچنين دماي مرطوب محيط كه روش به دست آوردن آن قبلا شرح داده شد را اندازه مي گيريم. حال اين اعداد را يا با استفاده از توابع تعريف شده يا در روش ساده تر با استفاده از نمودار تعيين ظرفيت كه در بحث طراحي برج خنك كنندهتوضيح داده شد و يا با استفاده از نرم افزار برج خنك كننده مقدار دقيق تناژ برج خنك كننده را بدست آوريد.

 

تناژ برج خنك كننده به معني مقدار توانايي دفع گرما مي باشد و واحد آن تن تبريد است.

 

جهت ارزيابي عملكرد برج خنك كننده هميشه بدون در نظر داشتن ابعاد و تجهيزات دستگاه بايد به ميزان تناژ برج خنك كننده دقت كرد و اولين فاكتور مقايسه برج خنك كننده ميزان تناژ آن مي باشد و نام و اعدادي كه بروي دستگاه اعلام مي شود اگر شامل اطلاعات مربوط به تناژ برج خنك كننده نباشد ارزش ندارد و به دليل گمراه كردن خريدار مي باشد. بنابراين در زمان خريد برج خنك كننده حتما تناژ واقعي را از فروشنده بپرسيد و بخواهيد.

 

http://badrantahvie.com/cooling-tower-tonnage

 


برچسب: تن برج خنك كننده،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ آذر ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۵۵:۴۳ توسط:بادران موضوع:

برج خنك كننده فايبرگلاس

برج خنك كننده فايبرگلاس به نوعي از برج خنك كننده گفته مي شود كه در ساخت بدنه آن از جنس فايبرگلاس استفاده شده باشد. امروزه به دليل مزاياي فايبرگلاس، از آن به جاي فلز در ساخت بدنه برج خنك كننده استفاده مي شود، برج خنك كننده فايبرگلاس به دليل جنس بدنه در مقابل رطوبت و نور آفتاب بسيار مقاوم مي باشد به هيچ عنوان دچار زنگ زدگي و يا خوردگي نخواهد شد و در اشكال مختلف اعم از مدور، مكعب و در رنگ هاي متنوع ساخته مي شود. قطعات فايبرگلاس در طول زمان مقاومت و استحكام خود را حفظ كرده و به هيچ عنوان دچار شكست نخواهند شد.

 

فايبرگلاس از رزين و الياف شيشه تشكيل مي شود، بسيار سبك است ( چگالي در حدود 2000 كيلوگرم در مترمكعب ) و  بسيار مستحكم ( در قياس وزني قوي تر از فلز ) است. براي قطعات و دستگاه هايي كه در فضاي آزاد و تحت شرايط آب و هوايي سخت نصب مي گردند بسيار مطلوب است و قابليت ساخت به هر شكل و اندازه را دارد. فايبرگلاس در قياس با فلز و چوب انبساط كمتري و عمر بسيار بيشتري دارد.

 

انواع برج خنك كننده فايبرگلاس

 

برج خنك كننده فايبرگلاس مدور : برج خنك كننده از جنس فايبرگلاس كه به شكل مدور ( بطري شكل ) ساخته مي شود. قطعات بدنه به صورت چند تكه و به وسيله پيچ و مهره متصل مي گردند. اين نوع برج خنك كننده از حدود 40 سال پيش وارد بازار شد ولي به دليل طراحي ضعيف سيستم توزيع آب امروزه كمتر مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

برج خنك كننده فايبرگلاس مكعب: برج خنك كننده از جنس فايبرگلاس كه به شكل مكعب مربع و يا مكعب مستطيل ساخته مي شود. اين برج مي تواند به صورت برج با جريان متقاطع باشد و يا برج با جريان مخالف. برج خنك كننده فايبرگلاس مكعب بخش بيشتري از سهم بازار را در اختيار دارد.

  

در گذشته در ساخت برج خنك كننده از فلز و چوب استفاده مي شد، ولي امروزه به دليل پيشرفت تكنولوژي در ساخت برج هاي خنك كننده از فايبرگلاس و انواع پلاستيك ها استفاده مي شود. مهمترين مسئله در برج خنك كننده وجود رطوبت و خوردگي مي باشد، قطعات به كار رفته طوري انتخاب مي شوند كه در مقابل خوردگي و زنگ زدگي بالاترين مقاومت را داشته باشند. همانطور كه در مقاله قيمت برج خنك كننده به طور مفصل اشاره كرديم مواد خام به كار رفته در ساخت قطعات فايبرگلاس و همچنين ضخامت ساخته شده بسيار اهميت دارد و در صورت عدم رعايت مي تواند تجربه بسيار بدي در استفاده از برج خنك كننده فايبرگلاس به جا بگذارد.

 

در نظر داشته باشيد كه برج خنك كننده فايبرگلاس داراي وزن كمتري نسبت به برج خنك كننده فلزي مي باشد، در استحكام و مقاومت با آن برابري مي كند و در برابر زنگ زدگي و خوردگي به شدت مقاوم مي باشد،برج خنك كننده فايبرگلاس انعطاف پذير و قابل ترميم است و عمر و دوام طولاني تري نسبت به برج خنك كننده فلزي مشابه دارد.

 

در مجموع انتخاب نوع و جنس بدنه برج خنك كننده به عهده كارفرما و براساس معيار هاي مختلف تشخيص داده مي شود، هر كدام از برج هاي خنك كننده كاربرد و استفاده مشخص دارند ولي براي استفاده معمول در كارخانجات برج خنك كننده فايبرگلاس پيشنهاد مي گردد، در رابطه به قيمت و هزينه ها نيز در مقاله قيمت برج خنك كننده توضيحات كامل ارائه شده است. جهت مطالعه بيشتر مي توانيد به " برج خنك كننده گالوانيزه " و " انواع برج خنك كننده " مراجعه كنيد.

 

http://badrantahvie.com/fiberglass-cooling-tower


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۲۰:۵۲ توسط:بادران موضوع:

پكينگ برج خنك كننده

پكينگ برج خنك كننده قسمتي از برج خنك كننده مي باشد كه نقش آن ايجاد حداكثر سطح تماس ميان آب و هوا در طولاني ترين بازه زماني ممكن مي باشد تا بتواند تبخير را به حداكثر رسانده و آب را بيشتر خنك كند. پكينگ برج خنك كننده به عنوان قلب برج خنك كننده شناخته مي شود و در دو مدل اساسي اسپلش ( قطره اي ) و فيلمي طراحي و ساخته مي شود. در طول زمان پكينگ ها از جنس هاي مختلف ساخته مي شدند، قبل تر از چوب اشباع شده استفاده مي شد ولي با پيشرفت تكنولوژي امروزه از پليمر ها استفاده مي شود.

 

انواع پكينگ برج خنك كننده

 

پكينگ فيلمي : نوعي از پكينگ برج خنك كننده مي باشد كه با ايجاد يك لايه نازك سطحي باعث افزايش زمان و سطح تماس ميان آب و هوا مي شود. هر چه سطح آب به وجود آمده بيشتر و نازك تر باشد تبخير بيشتري صورت گرفته و عملكرد برج بهتر مي شود. پكينگ هاي فيلمي در تراكم هاي مختلف ساخته مي شوند ، هر چه تراكم ورق هاي پليمري بيشتر باشد ميزان تبخير و خنك كاري نيز بيشتر خواهد بود. اين تراكم با گام پكينگ كه فاصله چشمه دو ورق مجاور است شناخته مي شود و به طور معمول از 12 ميليمتر تا 30 ميليمتر بسته به نوع كولينگ تاور و كيفيت آب در گردش تغيير مي كند.

  

پكينگ اسپلش : پكينگ اسپلش يا قطره اي نوعي از پكينگ برج خنك كننده مي باشد كه به وسيله قطره قطره كردن آب سطح و زمان تماس ميان آب و هوا را افزايش مي دهد. هر چه قطرات كه به وجود مي آيند ريزتر و كوچكتر باشد مطلوب تر است و ميزان تبخير افزايش پيدا مي كند و عملكرد برج خنك كننده بالاتر مي رود.

 

يكي از مهمترين نكات در طراحي برج خنك كننده انتخاب نوع و حجم پكينگ مورد استفاده در دستگاه مي باشد. عملكرد پكينگ مستقيما بروي راندمان برج خنك كننده اثر گذار است.

 

در طراحي يك برج خنك كننده يكي از مهمترين بخش ها تعيين نوع پكينگ برج خنك كننده و طراحي آن مي باشد ، راندمان پكينگ برج خنك كننده مورد استفاده با راندمان برج خنك كننده رابطه مستقيم دارد و در عملكرد دستگاه بسيار تأثير گذار است. جنس پكينگ برج خنك كننده هم بسيار پر اهميت است به شكلي كه پكينگ در طي زمان در تماس آب در گردش دچار مشكل نشود. جهت مطالعه بيشتر به " برج خنك كننده چيست " مراجعه بفرماييد.

 

براي مطالعه بيشتر به مطلب " حوضچه برج خنك كننده " و " چوب اشباع برج خنك كننده " مراجعه بفرماييد.

 

http://badrantahvie.com/cooling-tower-fill-media


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۱۹:۵۱ توسط:بادران موضوع:

محاسبه راندمان برج خنك كننده

محاسبه راندمان برج خنك كننده با اندازه گيري دماي آب ورود و خروج از برج خنك كننده ، ميزان دبي آب و دماي مرطوب به دست مي آيد. هر برج خنك كننده فارغ از سايز و تجهيزات نصب شده بروي آن به ميزاني آب را خنك مي كند كه مي توان به روش هاي مختلف ميزان كارايي و راندمان آن را اندازه گيري نمود. با استفاده از محاسبات برج خنك كننده مي توان ميزان تناژ برج خنك كننده را بدست آورد ، محاسبه راندمان برج خنك كننده نيازمند تجهيزات لازم مي باشد كه شامل سنسور دما و اندازه گير دبي مي باشد كه در اين روش راندمان لحظه اي برج خنك كننده بدست مي آيد.

 

نحوه محاسبه راندمان برج خنك كننده

 

جهت محاسبه راندمان برج خنك كننده ابتدا با استفاده از سنسور جداري يا سنسور مستغرق دماي آب گرم ورود به برج خنك كننده و همچنين ميزان دماي آب سرد خروج از برج خنك كننده را اندازه بگيريد. سپس با استفاده از دماسنج مرطوب ميزان دماي مرطوب محيط را در آن لحظه به دست آوريد. اگر دماسنج مرطوب نداريد يك پارچه نم دار به دور قسمت جيوه دماسنج بكشيد و در مسير هوا قرار دهيد با تخمين خوبي دماي مرطوب به دست مي آيد.

  

حال با استفاده از اندازه گير دبي يا فلومتر ميزان دبي آب در گردش را بدست آوريد. اگر اين وسيله در دسترس نيست با خواندن دبي آب اعلام شده بروي پمپ مقدار آن را بدست آوريد. حال جهت محاسبه راندمان برج خنك كننده اين چهار پارامتر را وارد نرم افزار مخصوص برج خنك كننده وارد نماييد تا ميزان تناژ واقعي را به شما اعلام كند. اگر به نرم افزار مخصوص طراحي دسترسي نداريد با استفاده از نمودار هاي انتخاب برج خنك كننده كه در وب سايت برج خنك كننده مي باشد ميزان تناژ را بدست آوريد. براي محاسبه راندمان برج خنك كننده طرز استفاده صحيح از نمودار ها در همان صفحه توضيح داده شده است. حال با اين اطلاعات مي توانيد كارايي دقيق برج خنك كننده را بدست آورده و محاسبه راندمان برج خنك كننده را انجام دهيد و ميزان تناژ آن را بررسي نماييد.

 

با به دست آوردن دماي ورود و خروج و دبي آب و همچنين دماي مرطوب محيط ، با استفاده از نمودار يا نرم افزار محاسبه راندمان برج خنك كننده را انجام دهيد.

 

در ادامه مبحث محاسبه راندمان برج خنك كننده جهت مطالعه بيشتر مي توانيد به مطلب " طراحي برج خنك كننده " و " راندمان برج خنك كننده " مراجعه فرماييد.

 

http://badrantahvie.com/cooling-tower-efficiency-calculations


برچسب: محاسبه راندمان برج خنك كننده،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۰۶:۱۹ توسط:بادران موضوع: